søndag den 30. december 2012

Året i min have

2012 har været en skøn sæson her i haven med masser af blomstring; som jeg elsker det. Næste år skal der igen tilføjes vægge! Der kigges i hvert fald på mulighederne her i de kolde måneder, hvor der er god tid til at planlægning og hvor der er mulighed for rigtig at se havens skelet an uden alle stauderne, der visker rammerne ud. Noget er allerede rigtig godt - andet er ganske enkelt for slapt eller trist.

Herunder følger en kort opsamling på det forgangne år i haven fordelt på månederne fra det nu næste afsluttede haveår.

JANUAR
Frostvejr i en solbeskinnet have. Havens linier træder i karakter. Dem skal jeg bare have lavet flere af!

mere







FEBRUAR
Masser af fugle i haven; i år har de sædvanlige gæster som skovspurve og solsorte fået selskab af både spætte og rødhals.

mere







MARTS
Med hjælp fik vi endelig den store pil i den nedre del af haven beskåret. Og det med stor succes kan vi konstatere her sidst på året.

(lidt) mere






APRIL
Frøsåning er blevet en uundgåelig del af foråret i mit haveliv. Her i april står det hele i garagen og fylde kun en brøkdel af hvad det kommer til lige inden udplantningen.

mere





MAJ
Maj er et af højdepunkterne i haven. Her blomstrer tulipaner om kap med allium og - sidst på måneden også - digitalis. Det er SÅ smukt.

mere







JUNI
Det blå beds højdepunkt er juni. Storkenæb, pæoner mv. blomstrer om kap. I denne måned ved jeg, hvorfor det hele startede med et blåt bed.

mere






JULI
Så er der godt gang i køkkenhaven.

mere








AUGUST
I august er det igen havens lange staudebed der tiltrækker sig opmærksomheden med alle de purpur blomstringer.

mere







SEPTEMBER
Purpur, orange og gule farver i et farveorgie - det blev næsten for meget! Men nej, det var skønt og livsbekræftende. Lidt oprydning skal der til i foråret, og måske skal der være lidt mere grupperinger til næste år, men ellers skal der bare bygges videre.

mere



OKTOBER
En samling af alle georginerne i haven og de overvejelser der følger med når man tager georginerne op.

mere







NOVEMBER
Løglægning i store mængder... nye sorter og nye farver.

mere








DECEMBER
Om julefred, lys i haven og alverdens julestemninger.

mere








Tak til dig der fulgte med i år og måske også gav gode råd og opmuntringer med på vejen - det er så dejligt med havefølgesvende :-)
GODT NYTÅR!


PS. Har du fået mod på flere årskavalkader, er Evigglade værtinde for en hel samling af havebloggeres årskavalkader - se her.

13 kommentarer:

  1. Superfed årskavalkade. Og fedt med links!!

    Og psst. hvis du planlægger at jage lidt stolper ned i jorden, må du gerne låne mit pælebord ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! Men jeg vil nu meget hellere låne dig.
      Du er jo pergola-eksperten :-))

      Slet
  2. ...Pælebor / pælebord.
    Kartoffel / kartoffel...

    SvarSlet
  3. Hej Lone dejlig års kavalkade du viser.Har også siddet nogle timer for at finde billeder fra året frem til min kavalkade.jer er jo ret ny,så jeg har meget at lære.Men tak for mange dejlige indlæg,og rigtigt godt nytår til dig og din familie knus Jette

    SvarSlet
  4. Utroligt smukt, Lone, og rigtig godt nytår også til dig!

    SvarSlet
  5. Smart måde at lave kavalkaden på. Det kan jeg nok lære noget af.
    Tak for det.
    Kh og godt nytår
    Lisbeth

    SvarSlet
  6. Tusinde tak for en flot kavalkade og smart at linke, så man kan gå ind og nærkigge! Jeg er jo helt vild med billederne af flagspætten. Den har jeg også haft besøg af, men ikke fået taget billede, så godt at du gjorde!

    SvarSlet
  7. Kære Lone
    Suuuuperfed kavalkade. Genialt lavet også.
    Tak for det. Og for året der gik.

    Glæder mig til at følge dine skriblerier og fotoentusiasme. Du kan tro at vi nyder det :)

    Godt nytår med mange lyse havetimer til alle herinde.

    Bedste hilsener
    Eva

    SvarSlet
  8. Kære Lone, en meget skøn kavalkade og sjovt med linkene til de oprindelige indlæg, der var ret meget gensynsglæde fra din sommerhave, da jeg læste det igennem igen.

    Jeg ønsker dig et lykkeligt nytår og et frodigt haveår 2013.

    kh. Ulla

    SvarSlet
  9. Uha.... tak for et skønt og kønt kig :-)

    Godt nytår!

    Havehilsner fra Mettes Have

    SvarSlet
  10. Dejligt kig på 2012..

    Kærligt og lykkebringende nytår til dig - vi ses i haven 2013

    Nytårshilsner Annette

    SvarSlet
  11. Rigtig smuk årskavalkade! Tak for dejlige indlæg i året der gik!
    Godt Nytår ønskes du herfra :)
    Alice

    SvarSlet
  12. Flot årskavalkade fra et dejligt haveår:) Nu begynder det også at krible i mine fingre efter at sætte den nye sæson igang, når jeg ser de smukke billeder. Og jeg glæder mig til at se flere i det nye år.
    Rigtig godt nytår til dig og din familie.

    SvarSlet